Zostałeś właśnie tatą i chcesz zarejestrować swojego potomka w Urzędzie Stanu Cywilnego? Do tej pory konieczne było stawienie się tam osobiście, ale… od 1 czerwca 2018 nie musisz w tym celu nawet wychodzić z domu! Rejestracja dziecka przez internet – jak to zrobić krok po kroku?
Rejestracja dziecka przez internet – Krok 1: profil zaufany
Aby zgłosić narodziny dziecka przez internet, musisz mieć profil zaufany (eGo). Jeśli już taki posiadasz – przejdź do następnego kroku. Jeśli nie, warto go założyć, ponieważ znacznie ułatwia załatwienie wielu urzędowych formalności.
Jak założyć taki profil? Możesz zrobić to w całości przez internet (np. za pomocą konta bankowego w internecie – sprawdź na stronie swojego banku, czy ta możliwość jest obsługiwana) lub składając wniosek przez internet i potwierdzając go w punkcie.
Rejestracja dziecka przez internet – Krok 2: zaloguj się na konto profilu zaufanego
Jeśli masz już profil zaufany, możesz złożyć wniosek o rejestrację przez internet – wejdź na stronę https://obywatel.gov.pl./, wybierz interesującą Cię usługę (zgłoszenie urodzenia dziecka) i kliknij „zgłoś urodzenie dziecka”. System przekieruje Cię do logowania na koncie eGo.
Pamiętaj! Aby zgłoszenie mogło zostać przyjęte, w urzędzie musi znajdować się już karta urodzenia dziecka. Wystawia ją szpital, w którym maluch przyszedł na świat, a później w ciągu 3 dni od wystawienia przekazuje do USC. Ty – od momentu wystawienia tego dokumenty – masz 21 dni na rejestrację.
Rejestracja dziecka przez internet – Krok 3: wypełnienie zgłoszenia i nadanie imienia
Wystarczy wypełnić formularz (m.in. danymi osobowymi) i podać imię (maksymalnie 2 imiona), jakie nadajesz dziecku. Pamiętaj, że nie ma konkretnej listy możliwych imion, jednak nie może być ono nieprzyzwoite ani ośmieszające i nie może mieć zdrobniałej formy.
Jeśli urzędnik uzna, że wybrane imię nie spełnia tych zasad, może nadać inne z urzędu. Wówczas masz 14 dni, aby odwołać się od tej decyzji. Zgłoszenie podpisujesz profilem zaufanym.
W następnym dniu roboczym po wypełnieniu zgłoszenia urzędnik (na podstawie Twojego formularza i karty urodzenia ze szpitala) sporządzi akt urodzenia.
Zobacz też: Jak zarejestrować dziecko krok po kroku (w urzędzie)
Rejestracja dziecka przez internet – Krok 4: odbierz dokumenty
Sposób przekazania dokumentów również wybierasz w formularzu. Może to być przesłanie ich na skrzynkę ePUAP (połączoną z profilem zaufanym), przesłanie pocztą lub odebranie osobiście w urzędzie.
Zostaną Ci przekazane skrócony odpis aktu urodzenia dziecka, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL (jeśli został nadany) i zaświadczenie o zameldowaniu dziecka (jeśli zostało zameldowane).
I to wszystko. Proste, prawda? I do tego całkowicie bezpłatne – zarówno założenie profilu zaufanego, jak i rejestracja dziecka są zwolnione z jakichkolwiek opłat. Zarejestrować dziecko może również matka.
To może Cię zainteresować: Zdradę pomógł mi wykryć… dziecięcy smoczek
Brak komentarzy, bądź pierwszy!